Handelsbetingelser B2B
- Almindelige betingelsers rækkevidde og formål
I disse almindelige betingelser (herefter kaldt ”Betingelserne”) sætter rammerne for de nærmere vilkår for MHSolceller ApS (herefter også kaldt ”sælger”) for levering af varer til en ikke-forbruger/forretningsdrivende (herefter kaldt ”Køber”) hvor aftalen mellem køber og sælger findes beskrevet (herefter kaldt ”Aftalen”). Alle handler som fortages mellem køber og sælger vil som udgangspunkt altid følge sælgers almindelige betingelser. Såfremt der ikke skriftligt er aftalt andet, vil nedenstående almindelige betingelser gøre sig gældende og derved altid gå forud for købers almindelige betingelser.
- Omfang af ydelserne
Ydelse består i sælgers levering af varer, som nærmere defineres i udformning, leveringstidspunkt og omfang hvilket står beskrevet i ordrebekræftelsen, dog med den begrænsning at ændringer kan finde sted.
- Aftaleindgåelse
Der indgås først en endelig aftale, når sælger har fremsendt en ordrebekræftelse til Køber. Der fraskrives ethvert ansvar for eventuelle fejl og oplysninger. Hertil fraskrives ethvert ansvar som gælder alle former for markedsføringsmateriale, beskrivelser, vejledninger mv. Ligeledes fraskrives ethvert ansvar for oplysninger der kan hentes hos tredjepart.
- Annullering
Ved godkendelse af tilbud, har køber ikke ret til at foretage ændringer til ordren eller til annullering af ordren. Skulle en ændring eller annullering alligevel blive godkendt af sælger, skal køber holde alle omkostninger til opbevaring, sikring af kvalitet, forretning grundet udskudt tidspunkt for levering. Ved komplet annullering eller delvis annullering vil køber endvidere være forpligtet til at erstatte sælgers mistede fortjeneste.
- Returnering
Sælger tager ikke varer retur
Såfremt der indgås aftale om returnering til trods for ovenstående, er det vigtigt at varerne er ubrugte og i nøjagtig samme mangelfrie stand som ved modtagelse. Emballage skal være ubrudt og der må ikke være snavs, smuds, skidt eller andet på varen som kan være med til, at nedbringe værdien på varen. Special fremstillede varer vil dog aldrig kunne tages retur.
- Priser
Den aftalte pris er først bindende ved modtagelse af sælgers ordrebekræftelse. Sælger må til enhver tid fakturere for ydelser og varer efterhånden som de leveres.
- Betaling
Der opkræves som udgangspunkt altid forudbetaling. Varerne plukkes først fra lager når betalingen er modtaget. Såfremt betalingen kommer frem senere end aftalt, kan det ikke længere garanteres at varen er på lager. Betales fakturaen for sent betragtes dette altid som en væsentlig misligholdelse af aftalen.
Modtager køber fakturaer for løbende leveringer og disse fakturaer ikke betales rettidigt, er sælger til enhver tid berettiget til at tilbageholde leverancer eller suspendere arbejdet. Hertil må sælger udsætte leveringstidspunktet.
- Garanti
Der ydes som udgangspunkt ingen garanti. Garantier som findes oplyst er alene en videreformidling af producenternes oplyste garantier. Det er således ikke muligt for køber, at rejse krav eller på anden måde holde Sælger ansvarlig i den oplyste garanti formidlet af producenten.
- Mangler
Køber har altid pligt til at undersøge og teste at der ikke er fejl eller mangler på den leverede vare. Dette skal ske hurtigst muligt og umiddelbart efter levering, dog senest 14 dage efter modtagelse. Dette gælder i øvrigt også for det modtagende som skal stemme overens med det i ordrebekræftelsen findes anført.
Køber bør undersøge om fejlen skyldes fejlbetjening af varen, eller undersøge om der kan være andre forhold som kan være skyld i fejlen, før der tages kontakt til sælger med henblik på fejlmelding. Så snart sælger bliver bekendt eller burde være bekendt med, at der er en fejl eller mangel ved varen, skal køber altid og inden for rimelig tid henvende sig til sælger og oplyse om fejlen for derved at gøre krav på sin ret til reklamation. Det er vigtigt at køber beskriver fejlen eller manglen ved varen skriftligt i en mail. Det forlanges at fejlen skal nøje og grundigt beskrives, gøres dette ikke kan sælger afvise reklamationen. Sælger er kun ansvarlig overfor fejl, som køber har reklameret over straks efter modtagelse og indenfor 14 dage efter modtagelse. Det betragtes aldrig som misligholdelse, såfremt der er fejl, som skyldes udformningen af varen, her skal udformningen være i overensstemmelse med det aftalte. Sælger er ikke ansvarlig for fejl som kan skyldes forhold der kan tilskrives købes egne forhold. Dette kan bl.a. være og ikke udtømmende, manglende vedligeholdelse, forkert anvendelse, forkert anvendelse som strider imod producentens retningslinjer, ændringer eller indgreb i det leverede af autoriserede personer som ikke er udpeget af sælger. I tilfælde hvor køber nemt kan afvikle problemet selv evt. ved levering af en mangelfri del og så længe, at det vurderes som rimeligt, vil reklamationen anses som afsluttet.
- Levering
Den oplyste leveringsdato i tilbud, ordrebekræftelse og faktura er altid vejledende og skal kun anses som en indikation for hvornår en levering kan finde sted. Med mindre andet er aftalt skriftligt pr. mail. Ved aftale om konkret og fastlagt leveringstidspunkt, vil sælger altid have ret til tidsforlængelse i disse tilfælde:
- Force Majeure
- Ved forsinkelser som skyldes sælger og sælgers interessenter
- Vejret herunder storme, snestorme, kraftige snefald, oversvømmelser, stormfloder mv. og ikke udtømmende.
- Konflikter iblandt personale, indlejret arbejdere mv. og uanset årsag
- Påbud og forbud som sælger ikke kunne have forudset ved indgåelse af aftalen.
Varen leveres så tæt på brugsstedet som muligt. Ansvaret overgår alene til køber ved levering, ejendomsretten i den forbindelse forbeholdes sælger indtil alle opkrævninger, fakturer, aftaler overholdes og betales rettidigt. Køber er forpligtet til, at sørge for fri adgang for lastbil til levering af varer. Såfremt der er forhold på leveringsstedet som besværliggør aflastning, vil køber bliver opkrævet et gebyr. Ligeledes hvis køber ikke er tilstede for at kvittere for modtagelse af leverancen, vil et nyt forsøg på levering finde sted. I sådanne tilfælde vil køber ligeledes blive opkrævet et gebyr. Udgifter forsaget af ventetid i forbindelse med leveringen afholdes af køber.
- Forsinkelser
Køber har pligt til at reklamerer rettidigt ved væsentlige forsinkelser, såfremt køber ikke gør dette mister køber sin ret til reklamation i forbindelse med en forsinkelse. Ved små og tæt på ubetydelige forsinkelser vil der foretages en efterlevering. Køber har ikke nogen ret til erstatning grundet sælgers forsinkelse. Uanset om køber hæver eller fastholder sit køb.
- Produktansvar
Sælger er ansvarlig i henhold til produktansvarsloven, i det omfang loven uvægerligt pålægger sælger ansvar for sådanne skader, og Sælgers ansvar for dette ikke er juridisk begrænset. Sælger er ansvarlig for skader, hvorfra der er leveret produkter fra sælger som kan forvolde skader, i det omfang skaden er forvoldt ved groft uagtsomhed fra sælgers side, og sælgers ansvar herfor ikke er juridisk begrænset.
Sælgers ansvar for produktskade er begrænset til maksimalt 1.000.000 kr. for skader på erhvervsejendomme.
I tilfælde hvor Sælger er ansvarlig for produktskade, men hvor skaden også kan henføres til fejl begået af køber, fordeles efter graden af bevist skyld. I det omfang Sælger måtte blive gjort ansvarlig for produktskade i forhold til tredjemand, er Køber forpligtet til, at holde Sælger skadesløs for ethvert ansvar Sælger måtte pådrage sig, og som er højere end Sælgers ansvar efter ovenstående bestemmelser. Køber er forpligtet til at lade sig sagsøge/klage over samme domstol/voldgift som behandler erstatningskrav mod Sælger fra tredjemand i forbindelse med produkter leveret af Sælger via Køber til tredjemand.
Sælger er aldrig ansvarlig for driftstab, avancetab eller andet indirekte tab.
- Force majeure
I tilfælde af at levering, rettidig levering eller fejlfri levering, forhindres eller forsinkes af udefrakommende begivenheder som er udenfor Sælgers kontrol, herunder men ikke begrænset til arbejdskonflikter, driftsforstyrrelser, transportvanskeligheder eller anden tredjemands svigt eller lignende, kan Sælger udskyde levering eller hel eller delvis levering uden ansvar annullere ordren efter eget skøn ved, at underrette Køber hurtigst muligt.
- Ansvarsbegrænsning
Sælgers ansvar kan – uanset påvist uagtsomhed – ikke omfatte dagbøder, driftstab, tidstab eller andet. Indirekte tab, uanset om ansvaret er baseret på almindelige erstatningsregler eller -grundlag. I det tilfælde, hvor Sælgers leverandør eller anden tredjemand har et ansvar over for Sælger for forsinkelser eller mangler, vil Sælger være rede til at yde Køber transport i Sælgers krav mod leverandøren eller tredjemand.
- Fortolkning
Disse betingelser gælder i det omfang, de ikke udtrykkeligt og skriftligt fraviges skriftligt mellem køber og sælger. Senere afvigelser fra Aftalen eller Betingelserne kan kun ske ved udførelse af ny aftale eller skriftligt tillæg til aftalen. Betingelserne kan til enhver tid revideres og/eller ændres af Sælger. Allerede indgået aftaler berøres dog ikke af dette med mindre der ses et mislighold fra købers side.
- Lovalg
Tvist mellem parterne, der udspringer af Betingelserne, Aftalen eller Sælgers ydelser i øvrigt, og som ikke kan løses i mindelighed mellem parterne, skal afgøres efter dansk ret ved de almindelige domstole på Sælgers til enhver tid værende hjemsted ved byretten i København
- Oplysninger om sælger
MHSolceller ApS
CVR: 43493809
Hvidsværmervej 161
2610 Rødovre
Tel.: +45 28490250
Mail: info@mhsolceller.dk
Senest opdateret: